ВИМОГИ ДО САМОПІДГОТОВКИ УЧНЮ
Нормальний хід самопідготовки можливий при виконанні організаційно-дисциплінарних, гігієнічних, дидактичних та виховних вимог.
ОРГАНІ3АЦІЙНО-ДИСЦИПЛІНАРНІ ВИМОГИ
1. Обов'язковість щоденної самопідготовки.
2. Економний розподіл часу, відведеного на заняття.
3. Забезпечення порядку на робочому місці. Наявність усіх необхідних для занять підручників і приладдя.
4. Обов'язкове дотримання кожним учнем правил дозволу та заборони.
Правила заборони Не можна:
· запізнюватись на заняття;
· неекономно витрачати час на роботу;
· порушувати тишу;
· відволікати увагу інших дітей;
· виходити з класу, рухатись у ньому без "дозволу;
· займатися сторонніми справами;
· розмовляти з вихователем у повний голос;
· голосно давати консультації;
· недобросовісно виконувати завдання;
· ухилятися від виконання завдання;
· створювати шум поза класом, коли дозволили вийти.
Правила дозволу Можна:
· самостійно планувати та виконувати роботу;
· використовувати посібники та довідкову літературу;
· із дозволу вихователя змінювати робоче місце;
· надавати допомогу товаришеві;
· робити перерви для короткочасного відпочинку;
· повторювати вивчений матеріал або працювати з навчальною літературою;
· перевіряти роботу товаришів, коли своє завдання виконане;
· при поганому самопочутті просити дозволу вихователя для додаткового відпочинку;
· виконувати індивідуальні завдання вчителя для уроків (доповідь, реферат);
· читати книги, рекомендовані для позакласного читання; .
· учити вірші для конкурсів.
Абсолютне дотримання цих правил допоможе правильно організувати навчальну діяльність молодших школярів і дисциплінувати їх під час самопідготовки.
Ефективність самопідготовки значною мірою залежить від того, як дотримуються гігієнічні вимоги. Необхідно створювати такі умови, коли в учнів не буде навчальних перевантажень, вони не страждатимуть від перевтоми. При тривалих розумових вправах, які потребують великого напруження пам'яті, при неправильній поставі під час самопідготовки, недостатньому або незадовільному освітленні, відсутності доступу свіжого повітря, забрудненні приміщення, зайвому шумі спостерігається швидка втрата навчальної працездатності. У дітей виникає втома, роздратованість, знижується темп роботи, послаблюється увага, сприйняття матеріалу.
ОСНОВНІ ГІГІЄНІЧНІ ВИМОГИ
1. Рівномірне та достатнє освітлення приміщення.
2. Чистота віконного скла.
3. Недопущення затемнень вікон шторами, квітами.
4. Встановлення нормального теплового режиму.
5. Регулярне провітрювання класних кімнат.
6. Використання шкільних меблів відповідно до вікових особливостей.
7. Вологе прибирання приміщення перед самопідготовкою.
8. Чистота та порядок у класі.
9. Дотримання правил особистої гігієни.
10. Збереження правильної постави під час занять.
11. Проведення фізкультхвилипок (індивідуально).
12. Усунення шумових подразнень.
13. Використання прозорих штор для захисту школярів від прямого сонячного проміння восени та навесні.
14. Дбайливе ставлення до ослаблених хворобою дітей.
Щоденне виконання цих вимог привчає дітей дотримуватись гігієнічної організації розумової праці.
ДИДАКТИЧНІ ВИМОГИ ДО САМОПІДГОТОВКИ
1. Самопідготовка проводиться регулярно в один і той самий час із дотриманням норми її тривалості.
2. Завдання виконуються кожним учнем самостійно.
3. Перевірка проводиться поетапно (самоперевірка, взаємоперевірка, перевірка вихователем).
4. Здійснюється первинне поетапне оцінювання виконаної роботи (самооцінка, взаємооцінка, оцінка вихователем).
5. Із невстигаючими учнями організовується індивідуальна робота.
6. Обсяг і характер завдань регулюється за допомогою взаємного контакту вчителя та вихователя.
Виконання саме цих вимог, на нашу думку, допоможе зробити самопідготовку ефективним засобом покращення якості навчання школярів.
ВИХОВНІ ВИМОГИ
1. Відмова від покарань.
2. Використання різних форм заохочень, стимулюючих самостійне виконання завдань.
3. Сприяння старанному ставленню учнів до самостійної роботи.
4. Неприпустимість під час самопідготовки повчальних бесід, зауважень, які відволікають увагу вихованців.
5. Мінімальні за часом та обсягом пояснення вчителя.
6. Терпляче ставлення до помилок учнів під час роботи.
7. Заохочення наполегливості та завзятості школярів при виконанні завдань.
8. Залучення вихованців до посильної допомоги товаришам.
Вихователь групи подовженого дня, керуючись цими вимогами під час самопідготовки, зможе підтримувати порядок самостійної роботи та впливати на її результативність.
Показники результативності самопідготовки:
· інформованість;
· дисциплінованість;
· організованість;
· активність.
Інформованість — це такі знання учнів:
1. місця запису в щоденнику домашнього завдання (вміння швидко його знаходити);
2. розміщення цього завдання в підручнику;
3. де необхідно шукати довідку, якщо при виконанні завдання виникають труднощі;
4. послідовності дій;
5. про правило не звертатися за поясненнями до вихователя та товаришів;
6. що не слід чекати сторонньої допомоги;
7. як користуватися посібниками, приладдям;
8. як виправляти помилки, що з'являються в процесі роботи;
9. що необхідно бути впевненим у правильності виконання завдання.
Дисциплінованість — це такі вчинки учнів:
1. усі учні з'являються на самопідготовку вчасно, без запізнень;
2. працюють самостійно;
3. дотримуються тиші та порядку;
4. без дозволу вихователя не пересідають на інше місце;
5. без потреби не звертаються до вихователя;
6. стежать за поставою під час роботи;
7. дотримуються чистоти та порядку на своєму робочому місці;
8. стежать за охайністю одягу, зачіски, рук;
9. дотримуються правил шанобливого та уважного ставлення до вихователя;
10. товаришують з одногрупниками;
11. бережно ставляться до шкільного майна, своїх речей та речей товаришів.
Організованість — це такі вміння учнів:
1. підготувати все необхідне до початку виконання домашніх завдань;
2. не тримати на робочому місці нічого зайвого;
3. економно використовувати час на окремі етапи виконання завдання;
4. чітко планувати індивідуальну роботу;
5. швидко та позитивно реагувати на вказівки вихователя;
6. уміло усувати зовнішні перешкоди;
7. правильно розуміти вимоги самопідготовки;
8. дотримуватися організаційного порядку самопідготовки;
9. вимагати організованості від своїх товаришів.
Активність – це такі прояви роботи учнів:
1. старанне та швидке опрацювання завдання;
2. охайне та ґрунтовне виконання всіх дій згідно із завданнями;
3. встигання все зробити вчасно;
4. своєчасне проведення перевірки своєї роботи;
5. використання за власним бажанням довідкового матеріалу;
6. самостійні дії без сторонньої допомоги;
7. допомога товаришам у вигляді консультацій;
8. участь у взаємоперевірці виконаної роботи;
9. виявлення допущених помилок і пояснення відповідних орфограм і правил;
10. допомога вихователеві у з'ясуванні завдань, в організації взаємодопомоги та взаємоконтролю.
Маючи уявлення про ці показники, вихователь певною мірою може виправити й покращити керування самопідготовкою та контроль за виконанням завдань.
Немає коментарів:
Дописати коментар